Witamy na stronie naszej szkoły!

Z WIZYTĄ U PREZYDENTOWEJ - ANNY KOMOROWSKIEJ 05-03-2015

Szkoła Podstawowa nr 1 imienia Tytusa Działyńskiego w Kórniku znalazła się w nielicznym gronie placówek oświatowych wyróżnionych za aktywne, różnorodne i efektywne działania w zakresie edukacji patriotycznej, zwłaszcza za wzorcowe przygotowanie i przeprowadzenie obchodów Święta Niepodległości. Na sukces pracowali uczniowie szkoły prowadzonej przez Panią Dyrektor Ewę Szybiak – Lewandowską, reprezentujący kółko historyczne, kółko biblioteczne, chór, poczet sztandarowy oraz laureaci konkursów recytatorskich i innych, które mają na celu promowanie gminy.

Od kilku lat inicjatorem i sponsorem projektu jest Fundacja Zakłady Kórnickie, a nagrodą dla najbardziej wyróżniających się uczniów - wizyta w Belwederze i Pałacu Prezydenckim na zaproszenie Małżonki Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pani Anny Komorowskiej.

5 marca 2015 r. o godzinie 4:30 wyruszyliśmy do Warszawy. Podczas całego pobytu towarzyszyli nam asystentka z Biura Administracyjnego Kancelarii Prezydenta i prezydencki fotograf. Wejście do Belwederu o godzinie 9:00 poprzedziła szczegółowa kontrola według specjalnej procedury. Od 2010 roku Belweder pełni funkcję siedziby Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Odbywają się tam również uroczystości z udziałem głowy państwa oraz przedstawicieli Kancelarii Prezydenta RP.

Zwiedzanie Belwederu rozpoczęliśmy od pomieszczeń pełniących funkcję muzeum Marszałka Józefa Piłsudskiego: gabinetu, saloniku i pokoju adiutanta. Zgromadzono tutaj ponad 3 tysiące pamiątek po twórcy niepodległego państwa polskiego. Z zainteresowaniem obejrzeliśmy wystawę obrazującą historię Orderu Wojennego Virtuti Militari.

Poznawaliśmy kolejne sale pałacowe: Salę Marmurową, Salę Lustrzaną, Salę Łowicką oraz Salę Pompejańską – ulubione pomieszczenie Pani Prezydentowej. Mogliśmy zatrzymać się w Kaplicy Prezydenckiej pod wezwaniem NMP Królowej Polski (w 1991 roku modlił się tam papież Jan Paweł II).

Wizyta u Małżonki głowy naszego państwa miała charakter oficjalny i trwała około pół godziny. Pani Prezydentowa pogratulowała nam sukcesu i wyraziła podziw dla naszego zaangażowania w propagowanie patriotycznych postaw. Spotkanie przerodziło się w miłą rozmowę o Kórniku, Zamku i jego mieszkańcach, a przede wszystkim o patronie naszej szkoły Tytusie Działyńskim. Mówiliśmy o naszych inicjatywach związanych nie tylko ze Świętem Niepodległości, ale również z Powstaniem Wielkopolskim 1918 – 1919, wybuchem II wojny światowej, rocznicą rozstrzelania Kórniczan w 1939 r., Dniem Flagi, Świętem Konstytucji 3 Maja oraz wielkopolskimi tradycjami ułańskimi. Recytacja Oli Ossowskiej „A jak będzie już po wojnie”, wiersza Józefa Szczepańskiego poety - powstańca warszawskiego, żołnierza batalionu Parasol Armii Krajowej pobudziła Panią Annę Komorowską do osobistych refleksji. Pani Prezydentowa w czasach powojennych jako harcerka odwiedzała matkę poległego autora. Wizyta w Belwederze zakończyła się wspólnym zdjęciem.

W harmonogramie wyjazdu zaplanowano dla nas obiad w stołówce sejmowej przy ulicy Wiejskiej. Podczas smacznego posiłku mieliśmy okazję spotkać posłów znanych nam z telewizji.

Kolejnym punktem programu była wizyta w Pałacu Prezydenckim, gdzie przyjął nas Pan Minister Dariusz Młotkiewicz - Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP. Pałac Prezydencki jest największym pałacem w Warszawie. Dziś jest miejscem codziennej pracy Prezydenta (mieści się tu m.in. jego gabinet), a także głównym miejscem uroczystości z udziałem głowy państwa oraz przyjmowania oficjalnych gości.

Zwiedziliśmy Antyszambrę –przedpokój, przez który można przejść do sekretariatu Prezydenta, dalej Kaplicę Zwiastowania Najświętszej Marii Panny (w posadzce, w miejscach gdzie modlili się papieże Jan Paweł II i Benedykt XVI zostały umieszczone pamiątkowe tablice), a następnie Salę Bankietową, Salę Białą, Salę Chorągwianą, Salę Jerzego Nowosielskiego, Salę Kolumnową (z ogromnym kryształowym żyrandolem), Salę Rokoko. Mieliśmy też okazję zaobserwować jak przygotowuje się pokój zwany Salą Niebieską do ważnego spotkania Prezydenta z zagraniczną delegacją. Na parterze północnego skrzydła pałacu obejrzeliśmy oryginalny stół, przy którym w 1989 roku odbywały się obrady plenarne Okrągłego Stołu. Z pałacowych okien patrzyliśmy na uśpiony o tej porze roku ogród – miejsce letniego wypoczynku pary prezydenckiej.

Na pamiątkę pobytu w Belwederze i Pałacu Prezydenckim otrzymaliśmy okolicznościowe prezenty: publikacje, notatniki, artykuły piśmiennicze, naklejki, mapki i foldery.

Dopełnieniem programu wyjazdu do Warszawie był spacer Krakowskim Przedmieściem do Placu Zamkowego oraz pobyt w Muzeum Fryderyka Chopina w Zamku Ostrogskich. Muzeum jest zorganizowane zgodnie z koncepcją "muzeum otwartego" – osoby, które przekraczają jego progi samodzielnie decydują o sposobie i kolejności zwiedzania.

Pełni wrażeń, po godzinnym pobycie na multimedialnej ekspozycji wyruszyliśmy do Kórnika.

Zachęceni niezwykłym „wyjazdem – nagrodą”, postanowiliśmy kontynuować szkolne działania na rzecz pamięci o naszych przodkach i historii naszej Ojczyzny.